«Ενεργώ ως πολίτης»: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο 4ο ΓΕΛ Ρόδου (2022-23)

«Ενεργώ Ως Πολίτης»: Οι μαθητές/τριες γίνονται ενεργοί πολίτες του σήμερα και όχι παθητικοί θεατές της ζωής…

Το πρόγραμμα «Ενεργώ Ως Πολίτης» υλοποιήθηκε ως πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων στο 4ο ΓΕΛ Ρόδου τη σχολική χρονιά 2022-2023 με τη συμμετοχή 30 παιδιών της Β’ Λυκείου. Η συμμετοχή των παιδιών στην κοινωνική ζωή, η διεκδίκηση της θέσης τους στην κοινωνία στην οποία μεγαλώνουν και η συνειδητοποίηση την αξίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν τον όρο «ενεργός πολίτης» και βρίσκονται στο επίκεντρο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ενεργώ Ως Πολίτης», το οποίο υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη με εταίρο το Κοινωφελές  Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.

Το πρόγραμμα  στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, αφού έλαβαν την απαραίτητη επιμόρφωση και τις οδηγίες για τις δραστηριότητες, ανέπτυξαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση το μαθησιακό ενδιαφέρον και την ετοιμότητα των μαθητών τους, ενώ υποστηρίχθηκαν συμβουλευτικά από την επιστημονική ομάδα του προγράμματος και τους περιφερειακούς συντονιστές. Ζωγραφική, χειροτεχνία, συζητήσεις, παιχνίδια ρόλων και εικονικά μαθητικά συμβούλια ήταν ορισμένα από τα μέσα που επέλεξαν οι μαθητές για να εκφράσουν τις δικές τους αντιλήψεις για την έννοια του ενεργού πολίτη και να αποτυπώσουν τις δράσεις που ανέλαβαν στο πεδίο.



Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με το θέμα της ταυτότητας, με στόχο να κατανοήσουν τον τρόπο σχηματισμού των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων. Αντιλήφθηκαν τη διαφοροποίηση των δύο εννοιών και συνειδητοποίησαν τους κινδύνους που απορρέουν από την υιοθέτησή τους. Στη συνέχεια, προβληματίστηκαν ως προς θέματα που αφορούν τη συνύπαρξη και την ομαδικότητα. Οι μαθητές/τριες βρήκαν κοινά σημεία μέσα από δράσεις/δραστηριότητες που προωθούσαν την καλύτερη επικοινωνία και είχαν την δυνατότητα να μιλήσουν για τον εαυτό τους, για τα ενδιαφέροντα τους και να προσεγγίσουν το ένα το άλλο. Έχοντας αντιληφθεί την έννοια του ανθρώπου ως “κοινωνικό όν”, μετέπειτα, επεκτάθηκαν στη διερεύνηση του ευρύτερου περιβάλλοντος (ανθρωπογενούς, κοινωνικού και φυσικού) στο οποίο δραστηριοποιούνται. Μέσω της δραστηριότητας «Μα πού ζούμε;» οι μαθητές παρουσίασαν  παραστατικά τα προβλήματα που βιώνουν στην καθημερινότητα τους και στην ευρύτερη περιοχή που ζουν. Μέσα από δραματοποίηση προσπάθησαν να βρουν και να προτείνουν λύσεις για τα προβλήματα αυτά. Λογική συνέχεια των προηγουμένων ήταν η ενασχόληση με τους «Κανόνες και το Δίκαιο». Οι  μαθητές κατανόησαν σε ικανοποιητικό βαθμό τα ανθρώπινα δικαιώματα που παραβιάζονται και αντιλήφθηκαν την έννοια της νομιμότητας, της βίας και την αξία της δημοκρατικής και κοινωνικά υπεύθυνης δράσης. Από το συγκεκριμένο πρόγραμμα δε θα μπορούσε να λείπουν δραστηριότητες που αφορούν τον μιντιακό γραμματισμό και την κριτική θεώρηση των ειδήσεων.

Μέσα από τη δραστηριότητα με τίτλο: «Τι στ΄ αλήθεια συμβαίνει;», οι μαθητές/τριες συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούν άκριτα να υιοθετούν και να διαμοιράζονται τις πληροφορίες από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και κατανόησαν  ικανοποιητικά τα κριτήρια αξιοπιστίας μιας είδησης.  Τέλος, έμαθαν πώς να αναζητούν αξιόπιστες ιστοσελίδες σχετικά με θέματα που άπτονται των ενδιαφερόντων τους.

Συνοψίζοντας οι μαθητές/ μαθήτριες κατανόησαν την έννοια της ενεργού πολιτειότητας, δηλαδή της συμμετοχής στην κοινωνική και πολιτική ζωή και αντιλήφθηκαν βιωματικά τις διαστάσεις της έννοιας της δημοκρατίας και την ανάγκη σεβασμού και στήριξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία και ενθουσιασμό των μαθητών κυρίως για τις ομαδικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν. Οι υπεύθυνοι καθηγητές του προγράμματος ήταν η κα Τσακανίκα Ευαγγελία,  ο κος Ελβάνογλου Βασίλης, η κα Τάκκου Μαργαρίτα και η κα Βροντάκη Αναστασία.