Συνδιδασκαλία στα Αρχαία Ελληνικά με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, και κόμικ ως μεθόδων διαφοροποίησης (2024-25)

Στο πλαίσιο της υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης: “Εφαρμογές πρακτικών διαφοροποιημένης διδασκαλίας-μάθησης για την ... υποστήριξη της ένταξης ευάλωτων ομάδων μαθητών/-τριών και μαθητών/-τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες”,
Άξονας 1: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση της Αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδα,
στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών Α΄ Λυκείου, τμήμα Α7 υλοποιήθηκε συνδιδασκαλία
από τους εκπαιδευτικούς: Φλώρα Ρεΐση, Φιλόλογο ΕΑΕ, Αντώνη Ανυφαντάκη, Φιλόλογο, γενικής αγωγής.
Για τη διδασκαλία του μαθήματος και συγκεκριμένα της ενότητας που αφορούσε στην
“Πολύκροτη δίκη του Θηραμένη από το τυραννικό καθεστώς των Τριάκοντα - δίκη παρωδία”
επιλέχθηκε ως μέθοδος διαφοροποίησης η χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Αντί του παραδοσιακού μοντέλου διδασκαλίας, εδώ η αφήγηση πλαισιώθηκε από βίντεο με ενσωματωμένες διαδραστικές ασκήσεις,
καθιστώντας την παρακολούθηση του μαθήματος προσιτή και ευχάριστη ακόμη και για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
που φοιτούν στο Τμήμα Ένταξης, ενώ η διαδραστικότητα των προβαλλόμενων ερωτήσεων ωθούσε στην ενεργητική συμμετοχή τους και την άμεση ανατροφοδότηση. Η διαφοροποίηση συνεχίστηκε και στις επόμενες διδακτικές ώρες,, στο Τμήμα Ένταξης,
με την ενσωμάτωση δύο ακόμη εργαλείων, της λογομαχίας (Debate) και της συμπλήρωσης αυτοσχέδιου ψηφιακού κόμικ,
που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του μαθήματος.
Οι μαθητές, δηλαδή, αφού κατέκτησαν βασικές γνώσεις για το υπό μελέτη ιστορικό γίγνεσθαι,
κλήθηκαν ως ενδοδιηγητικοί αφηγητές να ταυτιστούν με τους πρωταγωνιστές της Ιστορίας-ήρωες
και να συγγράψουν διαλόγους, για να συμπληρώσουν το εικονογραφημένο ημιτελές κόμικ,
μεταφέροντας τόσο το πολιτικό κλίμα της εποχής όσο και τον ιδεολογικό προσανατολισμό των προσώπων που υποδύονταν.
Σκοπός αυτών των διαφοροποιημένων τεχνικών ήταν η επίτευξη μαθησιακών αποτελεσμάτων από όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές,
αλλά και η καλλιέργεια της κριτικής τους ικανότητας, της δημιουργικότητας και του οπτικοακουστικού γραμματισμού.
Όλοι οι μαθητές της τάξης και οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν στο τέλος ερωτηματολόγια,
αξιολογώντας το μαθησιακό και διδακτικό τους βίωμα, όπως αυτό προέκυψε με τη χρήση διαφοροποιημένων τεχνικών.