Αυτά τα Χριστούγεννα θα τους «αλλάξουμε» τα φώτα! (2022-23)

Τι συμβαίνει όταν «καίγονται» τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια; «Καίγεται» όλη η σειρά; Γιατί είναι έτσι κατασκευασμένα; Αυτά και άλλα πολλά διερεύνησαν οι μαθητές/τριες του ομίλου STEM.

Οι αντιστάτες μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους με διάφορους τρόπους έτσι δημιουργούνται τα λεγόμενα συστήματα αντιστατών. Σε ένα σύστημα αντιστατών ονομάζουμε ισοδύναμη αντίσταση του συστήματος, μία αντίσταση που εμφανίζει ηλεκτρικά ισοδύναμα αποτελέσματα με το σύνολο των αντιστάσεων του συστήματος.

Οι δύο βασικοί τρόποι σύνδεσης αντιστατών είναι: α) η σύνδεση σε σειρά και β) η παράλληλη σύνδεση.

Η κάθε συνδεσμολογία έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της. Μέσα από μια σειρά πειραματικών εργαστηριακών δραστηριοτήτων οι μαθητές/ριες διερεύνησαν τα μεγέθη που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία ενός κυκλώματος και τον τρόπο με τον οποίο είναι συνδεδεμένες οι ηλεκτρικές συσκευές στο σπίτι μας και τον τρόπο που συνδέονται τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια στο δέντρο.

Αναζήτησαν τους πρακτικούς και οικονομικούς λόγους για τους οποίους επιλέγουμε τη συγκεκριμένη συνδεσμολογία κάθε φορά. Παράλληλα, δημιούργησαν ένα διάγραμμα ροής για ένα προγράμματος (σε υπολογιστή) που θα υπολογίζει τον απαιτούμενο χρόνο μέχρι να βρεθεί η καμένη λάμπα στα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια και εκτίμησαν το χρόνο που χρειάζεται για την αλλαγή μιας λάμπας από τα φωτάκια και τον επανέλεγχο που γίνεται για να διαπιστώσουμε αν αυτή είναι η χαλασμένη.

Τελικά, με τη φυσική μπορούμε να γλιτώσουμε και χρόνο και χρήμα!